last ned - 2024-10-29T115444.506.jpg
last ned - 2024-10-29T120218.282.jpg
1098981979.jpg
DSC_0091.JPG
Tur.jpg
Skauerøya.jpeg
last ned (1).jpg
last ned - 2024-10-29T115444.506.jpg

Velkommen


TIL BERGSTØ BARNEHAGE SA

 

SCROLL DOWN

Velkommen


TIL BERGSTØ BARNEHAGE SA

 

 

Litt om oss.

Bergstø barnehage er en privat, foreldreeid barnehage som blir drevet som et andelslag.

Barnehagen ligger like ved sjøen og flotte turområder. Vi har vår egen båt som brukes flittig og det er daglig grupper på varierte turer. De estetiske fagene har stor plass hos oss og barna får mange flotte opplevelser i grupper med musikk, drama, dans og andre kunstneriske uttrykk.

Ellers har vi, i alt vi holder på med, et stort fokus på "Tidlig innsats" og det å skape et inkluderende miljø for alle barna og bruker mye tid på å etablere trygge relasjoner mellom voksne og barn.

Barnehagen har et stabilt personale med høy pedagogtetthet og har både kvinnelige og mannlige ansatte.

Barnehagen består av to avdelinger:

  • Sofiestua er småbarnsavdelingen vår, her er det 9 plasser. 

  • Storstua er avdelingen for barn mellom 3-5 år, her er det 24 plasser.

Barnehagen ble startet i 1988 av Turi Tobiassen, Ingrid M. Stoveland, Marianne Gauslaa, Anne Marie Villesen og Anne Grethe Hvalrygg. Barnehagedekningen den gangen var dårlig og de fikk med seg 30 foreldrepar som ønsket en god barnehage for sine barn. I løpet av et år planla og bygde de barnehagen og initiativtakerne la ned en stor dugnadsinnsats. Barnehagen blir også i dag drevet som et andelslag.

De som ønsker å søke om barnehageplass hos oss kan kjøpe en andel á kr 400. Andelen gir ansiennitet ved opptak og gjelder også for eventuelle søsken. Kommunen har godkjennings- og tilsynsmyndighet av barnehagen. For å søke plass hos oss, bruker man kommunens portal for barnehageopptak, selv om barnehagen er privat.

Barnehagens åpningstid er fra kl 07.30 til kl 16.30. 

Vi holder stengt fire uker i juli.

last ned - 2024-10-29T120218.282.jpg

Turer


Turer


 

Mål for turene våre.


Vi ønsker at barna skal bli glade i naturen, og lære å undre seg over alt som rører seg der. Vi ønsker å vise mangfoldet av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær.
Vi ønsker at barna gjennom felles opplevelser på turer skal knytte nye og gode vennskap.

Hver dag går minst ei gruppe på tur;
Vi har vår egen båt (Inter 6900 fisherman) og den brukes flittig! På turene i båten lærer barna om nærmiljøet og livet i og ved havet. Vi trekker barnehagens fiske -og krabbeteiner og det er alltid like spennende! Skauerøya er et av de flotte turmålene vi besøker ofte. Der har vi også fått bygge vår egen gapahuk som vi kan trekke inn i på regnfulle dager på tur. Turene i båt er flotte opplevelser i seg selv og gjør at sansene stimuleres. Etter turer er det også flott å få uttrykke seg estetisk gjennom malerier, fortellinger, musikk osv.

Vi har også en naturlekeplass med gapahuk på Kirkeheia rett utenfor barnehagen. Det er spesielt flott for de minste med dette nære området. Her går vi alle ofte, men vi tar også turer til for eksempel Oreholla, Holta, Næpetrø, Guttebukta v/Julebauen, Vardåsen og området rundt, Flørenes, Fløresteinen, Tingsaker strand/camping og sentrum.

Det er spennende å se hva som er i teina!

Av utstyr har vi en bærbar lavvo, mindre telt, tarp, hengekøyer (til barnas hviletid på tur) samt stormkjøkken og takke m/mer til bålplassen. Med dette utstyret kan barna også være med på å tilberede maten på tur. Været spiller ikke været noen rolle, i gapahuken vår på Skauerøya eller i lavvoen vår kan vi sitte tørt og godt å spise. På turene gir vi rom for masse frilek, samtidig som vi også legger opp til små aktiviteter; f.eks forsker vi med forstørrelsesglass på jakt etter insekter, vi hører på dyre- og fuglelåter, de voksne dramatiserer eventyr sammen med barna og vi opplever naturen og vær og vind sammen. Vi kan gjøre alt ute, det være seg lek, måltid, forming, sang, litteratur og drama.

Forskning viser at det blant dagens førskolebarn er et stort behov for variert tumleplass og grovmotoriske utfordringer…
Vi ser at det gir sunnhet, trivsel og glede!!!

På Skauerøya blir vi lommekjent..

 
1098981979.jpg

Estetikk og kreativitet


Estetikk og kreativitet


 

Estetikk og kreativitet

Barnehagen jobber ut fra syv fagområder som er beskrevet i rammeplan for barnehagen, et dokument utarbeidet av kunnskapsdepartementet. Vi arbeider med alle fagområdene, men har vårt fokus innen de estetiske fagene (musikk, dans, drama, fortellerkunst med mer).

Vi mener estetisk virksomhet er en grunnleggende faktor som fører til at barna lærer og utvikler seg. Når barna opplever gjennom sansene får de en helt annen innsikt enn kun gjennom logisk og resonerende tenkning. Det er viktig å legge til rette for gode sanseopplevelser. Det kan bl.a. være på tur i båten, ved å lytte til musikk eller i de gode samtalene. At vi voksne i barnehagen er likeverdige og medundrende er vesentlig! Etter en tur med fine sanseopplevelser er det flott å få utrykke seg estetisk. Det har skjedd ett møte, barna har opplevd og erfart noe. Å kunne bearbeide inntrykkene kreativt gjennom for eksempel malerier eller ved å dikte eventyr er spennende!


I prosjektene våre tar vi utgangspunkt i et tema som vi utforsker sammen med barna. Vi trekker temaet inn i alle fagområdene på en naturlig måte. Når barna er nysgjerrige og undrende i forhold til et tema, dukker det opp nye spørsmål som fører veien videre. Barna lærer mye på denne måten. At de stiller seg undrende og selv ønsker å vite mer om noe er det beste grunnlaget for god læring og gode opplevelser.
Barna skal selv være med på å føre veien videre når vi arbeider med et prosjekt. Deres interesser og nysgjerrighet skal møtes med respekt og forståelse. Nøyaktig hvor vi ender vet vi aldri, men det er nettopp det som gjør veien så spennende å gå!

 
DSC_0091.JPG

Formål og verdier


Formål og verdier


 

 

 

Formålsbestemmelse for Bergstø barnehage

Formålet for barnehagedriften er å sikre barns utviklings og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med hjemmet, og hjelpe til å gi barna en oppdragelse i samsvar med de humanistiske grunnverdier. Barnehagen skal stimulere barna til å bruke og utvikle egne evner og anlegg, og gi et godt grunnlag til å bli selvstendige, tolerante og skapende mennesker med forutsetninger for senere å ta ansvar og ha omsorg for andre.

Fra rammeplanen:

All pedagogisk virksomhet formidler verdier. Menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet og toleranse er sentrale samfunnsverdier som skal legges til grunn for omsorg, danning, lek og læring i barnehagen.

Bergstø barnehages visjon: 

Trygge barn blomstrer”

OMSORG:
Omsorg skal være grunnleggende i hverdagslivet i barnehagen og foregå i alle situasjoner. Vi ønsker å ha et miljø preget av glede, humor og kreativitet og at både små og store har omtanke for fellesskapet. Å vise respekt for hverandres ulikheter tror vi vil styrke barnas tillit til seg selv og andre. Grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse ligger i å ha mulighet til å gi omsorg og å ta imot omsorg fra andre. Dette handler mye om hvordan vi ”møter” hverandre, hvordan våre holdninger er. Vi i personalet jobber mye med å være bevisst våre holdninger, til både små og store, noe vi mener er svært viktig i vårt arbeid med barna.

LEK:
Leken er utrolig viktig og har en sentral plass i barnehagen. Å ha venner og delta i lek er det viktigste for barnas trivsel i barnehagen. Leken har stor egenverdi og er en viktig læringsarena. Barna leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet, sine evner og sine forutsetninger. Vi voksne ønsker derfor å legge til rette for å gi barna opplevelser og inspirasjon, og dermed rom for den gode leken. Barn som har problemer med å bli med i lek får spesiell oppfølging og hjelp.

LÆRING:
Barnehagen skal støtte barnas nysgjerrighet, vitebegjær og lærelyst. Læring skjer igjennom alt barna opplever og foretar seg og det betyr for oss voksne at vi må møte barns undring på en åpen og utforskende måte! Barnas interesser og undring er derfor viktige å bygge videre på når vi for eksempel tar opp temaer i barnehagen. Barna har ulike evner, forutsettninger og interesser og det er nødvendig at vi voksne møter hvert barn der det befinner seg.

 
Tur.jpg

Tidlig innsats


Tidlig innsats


 

TIDLIG INNSATS 

Bergstø Barnehage har i en årrekke arbeidet etter tankene i ”Circle of Security”, samt Kvello-modellen om Tidlig Innsats. Med tidlig innsats menes å sette inn små og store tiltak i tidlig alder for å skulle forebygge eventuelle senere vansker. Hensikten er å forebygge i tidlig alder det som kan være vanskelig å reparere senere i livet.

Ved behov for gjennomføres det observasjoner av enkeltbarn, barnegruppe og barnehagen vår som organisasjon. Observasjonene evalueres og tiltak settes inn fortløpende. Ser vi at det er behov for ekstra støtte på et område avventer vi ikke, da skal vi handle! Modellene skal styrke kvaliteten i barnehagen og sikre et tilpasset tilbud til enkeltbarn. Teoriene er knyttet til barns utvikling og har fokus på tilknytning, risiko –og beskyttelsesfaktorer, emosjoner, mentalisering og behovet for felles fokus. Enkelt kan man forklare dette med at det bygger på kvaliteten i relasjoner.

Vi har et godt og nyttig samarbeid med andre faginstanser i kommunen, som PPT, SPT, barnevern, helsestasjonen, familiesenteret og fysioterapitjenesten. Er vi usikre i en sak kan vi drøfte anonymt med de andre instansene. Dersom vi ser behov for bistand fra en annen faginstans i arbeid med et enkeltbarn vil foresatte bli kontaktet først, med enkelte unntak hos barnevernstjenesten.

Tilknytning: Trygg tilknytning handler kort om at barn får knytte seg til stabile voksne som reagerer sensitivt på barnets behov. Tilknytningens funksjoner går langt utover den fysiske tryggheten, den er også helt avgjørende for barns psykologiske utvikling. Tilknytningsrelasjonene er på en måte barnets grunnopplæring i: ”Hvem er jeg, hvilken verdi har jeg og hvordan kan jeg være sammen med andre?” Hvilken kvalitet tilknytningen har er derfor avgjørende for hvordan barnet vil ha det med seg selv og sammen med andre.

Emosjoner: Handler om følelser og henger sammen med det ubevisste. Tanker vi tenker uten alltid å være klar over det og som påvirkes av andre menneskers oppfatning av oss. Lærer vi oss å forså følelsene våre, og videre regulere disse følelsene, vil vi bli tryggere i oss selv og i samhandling med andre.

Mentalisering: Handler om å forstå seg selv, og videre kunne forstå andre. Å se seg selv utenfra og den andre innenfra. Vi ønsker å være et personale som ser barna med et​ ”innenfra-blikk”, altså at vi ser bak handlinger og uttrykk​ og forsøker å forstå hva som ligger bak, hva som skjer inne i​ barnet.​

Felles fokus: Å kunne etablere felles fokus med andre er viktig for sosial læring og utvikling. Felles fokus handler om å ha felles oppmerksomhet i noe sammen med andre, for eksempel i lek. Etablering av felles fokus er avgjørende for videre å kunne utvikle mentalisering.

Personalet har tidligere hatt veiledning/kurs med flere psykologer og andre spesialister vedrørende disse temaene. Høsten-24 avsluttet vi også et samarbeidsprosjekt over halvannet år med RVTS, for kompetanseheving og kollegaivaretakelse. Vi skal fortsette å styrke vår kompetanse både teoretisk og praktisk innen områder som vi ser som grunnleggende viktige for barnas trivsel og utvikling.

Circle of Security, eller trygghetssirkelen på norsk, er en modell og et verktøy for å analysere barns atferd, følelser og behov. Den skal hjelpe omsorgspersoner til å forstå hvordan barnet kan hjelpes på en utviklings-støttende måte. Trygghetssirkelen er basert på omfattende forskning innen tilknytning.

121-98f4455a-dab9-4164-b8ba-c7b6ef10f77f.jpg

I korte trekk handler det om å få god kunnskap til å se barnet og hvor det befinner seg følelsesmessig for så å kunne møte barnet akkurat der det er. Vi skal kunne tyde barnas mange språk, både verbalt og kroppslig, også når signalene kan være villedende. Klarer vi det, vil vi lettere kunne hjelpe barna i sin helhetlige utvikling.

Trygghetssirkelen er som et kart for å forstå barnet innenfra. Nede i sirkelen er barnet i ubalanse, det kan være engstelig, lei seg, utrygg osv. Barnet trenger nå nærhet og bekreftelse, et behov for følelsesmessig påfyll. Oppe i sirkelen er barnet trygt og i balanse. Her ser vi barnets selvstendighet og utforskertrang, barnets behov for å erobre og mestre verden.

Vi voksne er hendene i sirkelen; barnets trygge base for utforsking og læring oppe i sirkelen, og barnets trygge havn for omsorg nede i sirkelen. Hendenes/vår oppgave er å være større, sterkere, klokere og gode, slik at vi som voksne kan vurdere når det er mulig og ønskelig å følge barnets behov, og når vi må ta tak og sette grenser.

Barnet beveger seg og veksler mellom å være oppe og nede på sirkelen. Små og utrygge barn tar små turer ut i ”verden” for så å søke inn til trygg havn. Sirklene blir større når barnets trygghet og selvstendighet utvikles.

Trygghetssirkelen tydeliggjør dynamikken mellom avhengighet og selvstendighet.Utforsking og læring blir vanskelig uten trygghet. 

Dette er bare en kort beskrivelse av et stort og viktig tema.

Barnehagen skal arbeide med mye spennende og viktig sammen med barna, derfor er det viktig at dette arbeidet ligger til grunn og går parallelt med alt annet vi holder på med.

 
Skauerøya.jpeg

Styret


Styret


 

Styret i Bergstø Barnehage SA 2024 - 2025

Sofie Aasen Stapnes: Styrets leder og representant for andelslaget

Eline Malmgård: Styremedlem for andelslaget

Ole Morten Mouridsen: Fagperson

Kristoffer Eide: Styremedlem for foreldrene

Anette Ausland: Styremedlem for foreldrene

Lena Guttormsen: Styremedlem for ansatte

Kyrre Austbø: Styremedlem for ansatte

 

Styrer, Hanne skjolden Sør-Reime, stiller på møtene.

Styret velges av årsmøtet i andelslaget, som avholdes innen utgangen av mars hvert år.

 
last ned (1).jpg

Robuste barn og inkludering


Robuste barn og inkludering


Fortell meg

Fortell meg at jeg er noe, at jeg kan noe, at jeg betyr noe.

Fortell meg det.

Ikke fortell meg det jeg gjorde, eller det jeg kunne gjort, eller det

jeg burde eller skulle gjort.

Fortell meg heller at jeg er noe, at jeg kan noe, at jeg betyr noe.

Fortell meg heller det.

Jeg trenger det skjønner du.

Jeg trenger en søyle av trygghet å lene meg mot gjennom livet.

Jeg trenger det skjønner du, for det er så værhardt å leve.

Ragnhild Bakke Waale

 

Robuste barn – kunsten å leve

Robusthet er en egenskap som setter rammer for hvordan man håndterer motgang, hvordan det er å ikke bestandig ha kontroll og hvordan man har det med seg selv. Barnets relasjoner og oppvekstmiljø påvirker i stor grad hvorvidt barnet blir robust. Vi ønsker å bidra til at barna opplever større robusthet i seg selv og tåler livet som det er, i både oppover- og nedoverbakker. Vi vil bidra med å lage plass til sårbarhetene, at andre tåler min sårbarhet og jeg tåler de sin, for det bygger kapasitet for robusthet. Vi ønsker å gi barna redskaper til å løse sine egne oppgaver, sine egne utfordringer og problemer og gi dem eierskap til eget liv. Ubehagelige situasjoner kan være potensielle muligheter for vekst og utvikling for barna, vi må hjelpe dem til å normalisere at man også har vanskelige følelser av og til. For å legge til rette for at barna blir robuste går vi ved siden av barna og lar dem øve seg på å "bære sin egen sekk" - vi er trygge og omsorgsfulle voksne som står tålmodig i følelsene sammen med barna og støtter dem til å finne sin egen vei. I dette arbeidet vil vi også vektlegge verdien av å løfte blikket, være opptatt av fellesskapet. Gleden av å være en del av noe større enn seg selv er mye mer solid enn den kortvarige gleden over egne prestasjoner eller ros og heiarop.

• Barn, unge og voksne har en absolutt verdi

• Vi har tro på at alle vil og kan lære

•Vi møter alle med forventing, åpenhet og nysgjerrighet

• Alle opplever tilhørighet i fellesskapet

• Vi gir alle muligheter for deltakelse i fellesskapet

• Mangfold betraktes som en rik mulighet til å støtte læring og deltakelse for alle barn og unge

Målet er at alle barn og unge opplever et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehagen som fremmer deres trygghet, helse, trivsel og læring.

Barnehagen jobber for å ha et inkluderende læringsmiljø som fremmer opplevd tilhørighet, trygghet, trivsel og læring.

Inkludering i fellesskapet

«Å forebygge mobbing i barnehagen handler om å skape en kultur for raushet for å prøve, feile og prøve igjen. Mens vi heier alle frem», sier professor, Ingrid Lund ved UiA.​

Vi reflekterer rundt våre holdninger og betydningen av dem i forebygging av mobbing.​ Hver dag må vi selv, og sammen, jobbe for et miljø som kan fremme gode og trygge relasjoner. Vi deler barna inn i smågrupper med faste og trygge voksne. ​

​Det er avgjørende at vi ser på ulikheter som en styrke og at vi fremmer mangfold. Hvert barn skal selv bli sett og hørt, akkurat for den de er. Hvert barn skal også trene på å se og lytte til de andre. Med respekt for andres forskjelligheter.​

​Alle følelser er ekte og de skal vi få lov å kjenne på de. Barna skal også bli kjent med seg selv og bli trygg på den de er for å kunne ha gode relasjoner til andre. Vårt verktøy; «Trygghetssirkelen», vil være en grunnmur i arbeidet med å forebygge mobbing.​

​Vi vil jobbe for at hjem og barnehage får en felles forståelse og tilnærming til dette arbeidet.

Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er et sentralt begrep og et overordnet prinsipp i barnehage og skole, samt et viktig virkemiddel for å oppnå inkludering. Barnehagens innhold skal tilpasses barns behov, evner og forutsetninger, samtidig som det ivaretar behovet for tilhørighet i fellesskapet. I skolen handler tilpasset opplæring om å utvikle undervisningen slik at den tar hensyn til den enkelte der kravene om felleskap, deltakelse, utbytte og medvirkning er sentrale.

Denne satsingen var ikke et prosjekt på toppen av alt det andre, men er en del av det ordinære utviklingsarbeidet i barnehagen. Det handler om en utviklingsprosess med fokus på inkludering og inkluderende læringsmiljø.

Viktige lenker


Her finner dere lenker til nyttige sider.

Viktige lenker


Her finner dere lenker til nyttige sider.

Lenke til kommunens søknadsportal for barnehageplasser: https://skjema.lillesand.kommune.no/skjema/LKO011/

Lenke til nullmobbing.no: www.udir.no/nullmobbing

Lenke til Rammeplanen: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

Tilknytningspsykologene (cos): http://www.tilknytningspsykologene.no